Éttermi etikett

Mint mindennek, így az éttermi viselkedésnek is vannak alapvető íratlan szabályai, melyek betartására érdemes odafigyelni, és amelyeket vendégként akarva vagy, akaratlanul, de elég sűrűn meg szoktunk szegni. Akadnak alapvetőbb és olyan szabályok is, melyekről nem is gondolnánk, hogy problémát jelenthetnek, ezért fontosnak tartottam összegyűjteni egy csokorba, hogy mik azok a viszonylag sűrűn elkövetett hibák, melyektől még a leghiggadtabb, legtapasztaltabb felszolgáló zsebében is képes kinyílni az a képzeletbeli bicska.

henrique-felix-113545-unsplash.jpg

1.: Nem illik csettintéssel, tapsolással, ordítozással, vagy bármilyen egyéb durva interakcióval jelezni a felszolgáló felé, ha kommunikálni szeretnénk vele. A bevett norma, a szemkontaktus megkeresése és egy szolid intés, kézfeltartás, vagy bólintás, ezen jelek valamelyikéből már érzékelni fogják a pincérek, hogy szeretnénk valamit.

2.: Nem illik csámcsogni és teliszájjal beszélni. Ez egy annyira alapvető szabály, hogy nem is kellene szerepelnie egy ilyen listában, mert elvárás lenne, hogy ezt mindenki ismerje és betartsa. Sajnos azonban mégis muszáj megemlíteni, mert sokszor még tanult, jól szituált üzletemberek is, képesek úgy kommunikálnak egymással vagy akár a felszolgálóval ebéd vagy vacsora közben, hogy ott van a szájukban a falat

3.: Evőeszközök és éttermi textíliák rendeltetésszerű használata: Az előzőhöz hasonlóan ez is az alapvetőbb szabályok közé tartozik. Az evőeszközökkel ne hadonászunk,-játszunk, az éttermi textíliákat pedig igyekezzünk rendeltetésüknek megfelelően használni (ne töröljük a szánkat és a kezünket az abroszba, arra ott a szalvéta / a textílszalvétát pedig nem illik zsebkendőként használni).

4.: Telefonhasználat: A telefonhasználat egy elég megosztó és kifejezetten kényes téma. Vannak éttermek, melyek nem igazán díjazzák, ha a vendégek az evés és az asztaltársaságuk helyett folyamatosan a telefonjukkal vannak elfoglalva, míg mások még bíztatják a vendégeket, hogy ottlétükkor fotózzanak mindent, használják a hashtageket és osszanak meg mindent a közösségi médiában. Arra mindenesetre érdemes odafigyelni, hogy a telefonokat tartsuk a zsebünkben és ne pakoljuk ki az asztalra, helyet biztosítva ezzel az ételek és az italok számára.

eaters-collective-129481-unsplash.jpg

5.: Borravaló: Borravalót adni egyáltalán nem kötelező, azonban ha meg vagyunk elégedve az étteremmel, akkor illik adni (más kérdés az, hogy mi van akkor, ha a végösszeg már eleve tartalmaz szervízdíjat). A borravalót illetően van egy íratlan szabály, mely szerint, ha adunk, akkor az úgy illendő, ha a borravaló összege a számla végösszegének minimum a 10%-a.

6.: Nem illik flörtölni a felszolgálókkal: Ha egy felszolgáló kedves velünk, az nem flörtölés, szimplán csak a munkáját végzi, ezért mi se kezdjünk el flörtölni, mert ez zavaró lehet számára és valószínűleg a főnökei sem nézik majd jó szemmel.

7.: Legyünk figyelemmel a többi vendégre: Ne hangoskodjunk, és ne viselkedjünk arrogánsan, figyelemfelkeltően, mert ezzel zavarhatjuk a többi vendéget. Még ha egy nagyobb társasággal is megyünk étterembe, figyeljünk arra, hogy a mellettünk lévő asztalnál, lehet, hogy éppen egy romatikus vacsorát szeretnének eltölteni.

8.: Az étlapról rendeljünk, ne akarjunk olyan ételt, melyet az nem tartalmaz: Szakácsként, már nem egyszer találkoztam olyan esetekkel, amikor a vendég olyan ételt szeretett volna kérni, amely nem szerepelt az étlapon, amit azért nem értek, mert amikor vendégként kiválasztok egy éttermet, akkor nyilván tisztában vagyok vele, hogy mi az adott hely kínálata és nyilván megpróbálok abból választani. Ha valaki valamilyen betegséggel küzd, teszem azt, glutén,-laktóz érzékeny stb. és esetlegesen nem lát a számára is fogyasztható ételt az étlapon, akkor nyilván nem probléma, ha megkérdezi a felszolgálót, hogy esetleg nem-e tudnának készíteni valamit a számára, de ha valakinek semmi baja, és csak azért variál, hogy a felszolgálók és a szakácsok hozzáállását tesztelgesse, az egyáltalán nem etikus.

jay-wennington-2065-unsplash.jpg

9.: Vendégpanasz: Ha problémánk adódna a felszolgált étellel, akkor azt az első kóstolófalat elfogyasztása után illik jelezni a felszolgálónak és ebben az esetben nyilván vagy kapunk egy újat, vagy választhatunk mást az étlapról. Ha elfogyasztunk mindent, és csak utána panaszkodunk, abból mind a szakácsok minden pedig a felszolgálók rögtön arra fognak asszociálni, hogy semmi bajunk nem volt az étellel, szimplán csak nem szeretnénk fizetni vagy pedig szándékosan le szeretnénk járatni a helyet, ez pedig az egyik leg etikátlanabb dolog.

10.: Fizetéssel kapcsolatos, különlegesebb igények: Ha nagyobb társasággal érkezünk, és esetlegesen, nem csoportosan, hanem személyenként szeretnénk fizetni a fogyasztást, akkor azt illik / érdemes előrre, jelezni, mert akkor már eleve külön-külön kezelik a számlákat. Utólagosan azonban ez már, macerásabb, és bonyodalmakat okozhat.

 A képek forrása: Unsplash

Kreatív Séfműhely

Te szeretnél jól főzni, mi pedig segítünk ebben! Mindeközben pedig betekintést nyerhetsz a konyhaajtón túlra, a legjobb éttermek és a profi séfek világába.

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

süti beállítások módosítása